MIRTO’S INZET VOOR TOEGANKELIJKE COMMUNICATIE
De Week van de Geletterdheid is een jaarlijks terugkerende campagne die bedrijven, organisaties en overheden uitnodigt om stil te staan bij een belangrijk thema: geletterdheid in de breedste zin van het woord. In een maatschappij waar digitalisering, informatieoverload en taalbarrières steeds prominentere obstakels worden, is het cruciaal om als organisatie hierin een actieve rol te spelen.

HR manager Petra Peleman licht toe “Geletterdheid is voor ons geen einddoel, maar een middel om zelfstandigheid en betrokkenheid te vergroten.” In deze blogpost geeft ze alvast 3 concrete manieren mee waarop Mirto daaraan bijdraagt.
DUIDELIJKE COMMUNICATIE OP MAAT VAN IEDEREEN
Bij Mirto zetten ze alles op alles om onze communicatie helder, toegankelijk en visueel aantrekkelijk te maken. Omdat taal soms een barrière kan vormen, maken ze gebruik van verschillende tools om die drempel te verlagen. Petra vertelt: “Onze beeldschermen op de werkvloer brengen informatie op een begrijpelijke en visuele manier. Daarnaast voorzien we extra uitleg, zowel individueel als in groep, wanneer er nieuwe of belangrijke zaken spelen.
Ook in schriftelijke communicatie kiezen we voor eenvoud. Onze interne nieuwsbrief, de Mirto Gazet, bestaat uit korte, bondige artikels die we ondersteunen met foto’s en afbeeldingen. Bij langere teksten, zoals onze strategieplannen, kiezen we bewust voor eenvoudige taal en gebruiken we symbolen om de boodschap te versterken. Of we doen beroep op experten. Zo deden we beroep op de experten van ‘Wablieft’ om ons recent vernieuwd arbeidsreglement onder de loep te nemen en te vereenvoudigen. Dat gaf ons dan weer inspiratie om andere bestaande teksten op die manier te evalueren.
Ook voor anderstalige medewerkers bieden we oplossingen: we schakelen tolken en taalcoaches in of gebruiken vertaalapps die beschikbaar zijn op de smartphones van onze coaches. Bovendien staan collega’s altijd klaar om elkaar te helpen. Dit creëert een ondersteunende werkomgeving waarin iedereen zich gehoord voelt.”

Bij Mirto draait geletterdheid om meer dan alleen lezen en schrijven. Het gaat om betrokkenheid, zelfstandigheid en de tools krijgen om mee te kunnen in een steeds veranderende wereld.
Petra Peleman, HR Manager – Leren & Ontwikkelen
DUIDELIJKHEID IN DIENSTVERLENING OP EEN PRO-ACTIEVE WIJZE
Naast communicatie is een duidelijke dienstverlening cruciaal voor de medewerkers van Mirto. Rolduidelijkheid en duidelijke verwijskanalen, het helpt medewerkers de weg te vinden. Hoe Mirto dat doet? Petra: “We ontwikkelden bijvoorbeeld een groot foto-organigram, waarop duidelijk te zien is wie welke functie heeft binnen de organisatie. Ook hangt aan elke bureau een overzicht met wie er werkt en welke vragen je bij hen kunt stellen. Dit zorgt ervoor dat onze medewerkers altijd weten waar ze terecht kunnen.
Onze maatwerkcoaches zijn constant aanwezig op de werkvloer om directe ondersteuning te bieden, en ook de ondersteunende diensten zoals preventie, facility en HR circuleren pro actief op de werkvloer. Op die manier zijn we niet alleen telefonisch of per mail beschikbaar, maar ook fysiek en verlagen we de drempels voor onze medewerkers om vragen te stellen. Onze sociale dienst staat eveneens dagelijks paraat om Mirtolisten te ondersteunen met vragen die verder gaan dan het werk. Ze zijn een cruciale schakel richting extern netwerk en kennen de dienstverlening van onze regio’s door en door. Het is een brede dienstverlening waarmee we inzetten op het welzijn van onze medewerkers, binnen en buiten Mirto.”
DIGITALE GELETTERDHEID: KLAAR VOOR DE TOEKOMST
De digitale wereld evolueert snel, en om mee te kunnen in deze verandering zet Mirto al jaren in op het verbeteren van de digitale vaardigheden van haar medewerkers. In samenwerking met Ligo organiseren ze trainingen ‘digitalisering’. Of het nu gaat om basisvaardigheden zoals een smartphone leren gebruiken, of meer geavanceerde kennis zoals e-mails versturen: iedereen krijgt de kans om te groeien.
Maar er gebeurt nog meer op dit vlak, legt Petra uit: “Naast de formele opleidingen introduceren we stap voor stap digitale hulpmiddelen, zoals een app voor verlofaanvragen en een digitale registratie van werkloosheidsdagen. Onze aanpak is eenvoudig maar doeltreffend: eerst geven we een groepssessie, vervolgens bieden we persoonlijke begeleiding en staan we open voor vragen. Dit heeft geleid tot mooie resultaten: binnen het eerste jaar is bijna de helft van onze medewerkers overgestapt naar de digitale verlofapp!
Dat Mirto niet stilzit op dit vlak bewijst ook hun recent vernieuwde jobwebsite. Door te werken met eenvoudige en korte teksten en een helder stappenplan om bij te solliciteren verlagen ze de drempel voor nieuwe sollicitanten.

Samenwerken met experten als Ligo, Wablieft en taalcoaches geeft ons een voorsprong en inspiratie om zelf verder aan de slag te gaan met heldere communicatie, zowel op de werkvloer als digitaal
Petra Peleman, HR Manager – Leren & Ontwikkelen
SAMEN KLAAR VOOR EEN DIGITALE TOEKOMST
Bij Mirto draait geletterdheid om meer dan alleen lezen en schrijven. Het gaat om betrokkenheid, zelfstandigheid en de tools krijgen om mee te kunnen in een steeds veranderende wereld. Hun acties binnen communicatie, dienstverlening en digitale vaardigheden zijn erop gericht om iedereen, ongeacht hun achtergrond, toekomstklaar te maken.
Petra sluit af: “Ons doel is niet enkel het verhogen van geletterdheid, maar vooral om onze medewerkers beter te laten begrijpen wat er gebeurt op het werk en hen meer zelfstandig te maken. We geloven dat als iemand een succeservaring heeft met een begrijpelijke tekst of digitale tool, dit een positieve stimulans geeft om ook privé nieuwe dingen te proberen. Op die manier dragen wij als maatwerkbedrijf bij aan een inclusieve en toekomstgerichte maatschappij, waarin iedereen zijn plaats kan vinden.”
SAMENWERKEN MET MIRTO?
Contacteer onze HR-manager Leren & Ontwikkelen!
Petra Peleman
HR-Manager Leren & Ontwikkelen

CONTACTEER PETRA
VOOR DEZE KLANTEN SPEELDEN WE HET AL MÉT PLEZIER KLAAR:




















