LEVENSLANG LEREN IN DE PRAKTIJK: MIRTO’S AANPAK
26 januari 2024, geen vrijdag als een ander. Onze productieruimtes op onze site in Gent werden omgevormd tot een heuse filmset en enkele van onze Mirtolisten verlieten hun werkpost om hun beste acteertalent boven te halen. En dat deden ze met succes! Aan de zijde en onder het toeziend en ondersteunend oog van acteur Joris Hessels ontpopten ze zich tot ware professionals voor de camera.

VIVO-CAMPAGNE ‘LEVENSLANG LEREN’
De reden voor deze transformatie voor 1 dag? Dat is de nieuwe leercampagne van VIVO, ondersteunende partner voor de social-profitsectoren. Deze week startte hun campagne #SuperOpstekers, een campagne waarmee ze maatwerkers willen stimuleren om te leren. Door in te zetten op groeimomenten op de werkvloer en deze zichtbaar te maken willen ze maatwerkers trots maken op hun vooruitgang.
WALK THE TALK
“Of we twijfelden om mee te doen met deze campagne? Uiteraard niet!” vertelt Petra Peleman, HR-manager leren en ontwikkelen bij Mirto. “Niet alleen was het heel erg fijn om Joris Hessels, die we toch allemaal kennen van op tv, te kunnen tonen wat we realiseren bij Mirto. Ook het thema van de campagne sluit volledig aan bij onze visie op leren en hoe we het bij Mirto aanpakken.”
De campagne van VIVO toont dat groei op vele manieren en in kleine stappen verloopt. En dat is waar Mirto dagelijks op inzet. “Onze focus op ontwikkeling gaat verder dan de traditionele vormen van leren” gaat Petra verder, “Ons scala van leermogelijkheden is zeer uitgebreid. Of het nu op de werkvloer is, via externe experts, in specifieke opdrachten of klassikale settings, we streven ernaar om diverse leermethoden aan te bieden die aansluiten bij de behoeften van onze medewerkers.”
LEREN OP DE WERKVLOER
We vragen aan Ellen Van de Velde en Sandy Adam, sociaal assistentes bij Mirto, op welke manier Mirto leerkansen voor maatwerkers stimuleert.
“In de eerste plaats realiseren onze medewerkers een groot deel van hun groei óp de werkvloer. Dagelijks gaan zij met hun collega’s en coaches aan de slag in opdrachten voor onze klant. En zo’n werkdag zit boordevol leermomenten”, vertelt Sandy.
Ellen vult aan “De meeste medewerkers denken bij groei aan het leren van technische competenties, maar natuurlijk houdt het daar niet bij op. Groei zit ook in sociale competenties. Onze medewerkers leren omgaan met emoties, met veranderingen op de werkvloer, met conflicten tussen collega’s, ook daarin schuilt een belangrijke vorm van ontwikkeling. Dat VIVO met hun #Superopstekers campagne ook aandacht heeft voor competenties als kwaliteit, veiligheid en samenwerking is dan ook een groot pluspunt en sluit aan bij onze huidige aanpak”.
MIRTO LESDAGEN
Behalve training-on-the-job maakt Mirto bijkomend ook tijd vrij voor andere vormen van leren.
Het Mirto-team licht toe “Training op de werkvloer maakt integraal deel uit van onze taak als maatwerkbedrijf en de missie van Mirto om medewerkers te laten ontplooien in betekenisvol werk. Soms is het echter nodig om een stapje terug te nemen van de werkvloer en extra ruimte te maken voor opleiding. Dat doen we door eveneens bijvoorbeeld toolboxen of klassikale opleidingen te organiseren, waarvoor we trouwens ook regelmatig beroep doen op externe opleiders”.
Een nieuw leerinnitiatief waarmee ze eerder dit jaar gestart zijn, zijn de ‘Mirto Lesdagen’. Elk kwartaal worden de Mirtolisten uitgenodigd voor een hele voor- of namiddag waarin ze onderdompeld worden in diverse korte opleidingen. Daarbij zoomt Mirto niet alleen op werkgerelateerde competenties, maar ook vaardigheden die hun algemene zelfredzaamheid versterken.

We streven ernaar om diverse leermethoden aan te bieden die aansluiten bij de behoeften van onze medewerkers
Petra Peleman, HR Manager – Leren & Ontwikkelen
ORGANISATIEBREDE ONDERSTEUNING
De grote voordelen van deze aanpak, die beschrijft Petra als volgt:
“De lesdagen hebben 3 grote voordelen.
- Een eerste voordeel is dat we deze dagen ruim op voorhand inplannen. Op die manier kunnen onze productieplanners hiermee rekening houden en staan zij niet voor onverwachtte afwezigheden op de werkvloer. Dat zorgt ervoor dat de lesdagen geen obstakel vormen voor de klantenopdrachten en ook zij het initiatief ondersteunen.
- Het tweede voordeel is dat we diverse thema’s op 1 voor-of namiddag aan bod kunnen laten komen. Door te werken met korte leermomenten die elkaar opvolgen en daardoor regelmatig te veranderen van thema houden we de focus hoog. Op die manier is er op zo’n lesdag ook voor ieder wat wils.
- Het derde voordeel is de betrokkenheid van niet enkel externen, maar ook onze eigen diensten. Door het succes van de 1ste lesdag kregen we spontaan, vanuit zowel de medewerkers als de diverse diensten bij Mirto, input voor nieuwe inhoudelijke thema’s. Zo wilt HR een rol spelen door op de volgende lesdag stil te staan bij ‘digitaal verlof aanvragen’, onze sociaal assistentes nodigen externe organisaties uit om uitleg te geven over mogelijkheden in vrijetijdsbesteding en onze preventiedienst wilt tijdens een van de volgende lesdagen stilstaan bij evacuatieoefeningen.”
Die gedragenheid van de andere diensten is wat het het project van de ‘Mirto Lesdagen’ bij Mirto zo succesvol maakt. Op die manier zijn ze er immers in geslaagd om tijd voor opleiding niet tegenover tijd voor productie te plaatsen, maar gaan de 2 hand in hand.
WIL JE ONZE MEDEWERKERS ZIEN SCHITTEREN AAN DE ZIJDE VAN JORIS HESSELS?
Bekijk dan hier de filmpjes van de #SuperOpstekerCampagne!
SAMENWERKEN MET MIRTO?
Contacteer onze HR-manager Leren & Ontwikkelen!
Petra Peleman
HR-Manager Leren & Ontwikkelen
